Jord Vand Luft Dyr og planter Grønland Samfund
  Udgivelser Overvågning Om DMU Viden for alle Nyheder
 
In English
 

Danish Summary - Dansk resumé

Fireårigt Project
I 2000 vedtog Folketinget at støtte et fireårigt forskningsprojekt om luftforurening med partikler i Danmark. Det skulle omfatte karakterisering partiklernes fysiske og kemiske egenskaber og deres kilder samt en vurdering af de helbredsskadelige effekter samt en vurdering af den samfundsøkonomiske betydning for Danmark. En styringsgruppe, hvor Miljøstyrelsen har formandsskabet koordinerer programmet, og Danmarks Miljøundersøgelser udfører opgaverne, karakterisering af partikler og deres kilder samt samfundsøkonomiske vurderinger. Studier af helbredseffekter gennemføres af forskellige institutioner og universiteter, fx. Kræftens Bekæmpelse og Københavns Universitet, afd. for Folkesundhedsvidenskab.).

Formål
Det generelle formål med partikelprogrammet er at fremskaffe ny og bredere viden i Danmark om helbredseffekter af partikler i luften med det mål at udvikle strategier til reduktion af negative helbredseffekter af menneskeskabte og naturlige kilder til partikler. Forskningen skal koordineres med andre studier i Danmark og internationalt.

Specielt skal Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) undersøge emissioner, størrelsesfordelinger, kemisk sammensætning, omdannelser og spredning af partikler i luften.

Nærværende rapport er midtvejsrapport for DMU's aktiviteter.

Metode
Det danske overvågningsprogram for luftkvalitet, som udføres af DMU (Kemp & Palmgren, 2003) danner basis for de eksperimentelle studier. Det omfatter løbende målinger i lange tidsserier af de væsetligste luftforureninger relateret til de væsentligste kilder i Danmark. Overvågningsprogrammet suppleres i disse studier med specielle målinger af partikler i kortere eller længere kampagner. Denne kombination af lange tidsserier af traditionelle forureninger og specielle partikelmålinger i kampagner gør det muligt at konstatere en sammenhæng mellem kilder og partiklernes egenskaber (størrelse og fysiske/kemiske egenskaber).

Kort om undersøgelserne
Undersøgelserne omfatter emissionsopgørelser af danske stationære og mobile (trafik) kilder, eksperimentelle studier af PM10, PM2.5 og ultrafine partikler i Danmark i trafikerede gader, bybaggrund og ude på landet. Studierne omfatter kemisk sammensætning, herunder indhold af kulstof, og størrelsefordelinger. Emissions faktorer af partikler er blevet beregnet under aktuelle kørselsbetingelser ved hjælp af luftkvalitetsmålinger. Desuden er der foretaget målinger af partiklers (PM10, PM2.5 og ultrafine partikler) indtrængen og afsætning i en lejlighed med vinduer i facaden til en trafikeret gade. Resultaterne anvendes til udvikling og validering af DMU's luftkvalitets- og eksponeringsmodeller for partikler.

Hovekonklusioner
Vejtrafik og brændeovne er de partikelkilder, som bidrager til den største udendørs befolkningseksponering, fordi disse kilder emitterer store mængder af partikler i lav højde og i byområder, hvor mennesker bor, arbejder og færdes.

Dieselkøretøjer er den dominerende kilde til nanopartikler og ultrafine partikler. Moderne benzinbiler bidrager kun lidt til partikelforureningen. Udover emissionen via udstødningsrøret bidrager trafikken i væsentligt omfang til PM10 med partikler fra slid på kørebane, dæk, bremser m.v., og det gælder både diesel- og benzinkøretøjer. Omfanget af denne del af partikelforureningen afhænger af en række forhold, fx. vindhastighed, saltning og grusning om vinteren, nedbør og kørebanens beskaffenhed m.v.

De højeste emissioner af partikler finder sted fra traditionelle dieselkøretøjer uden filtre og katalysatorer. Partikelfiltre er generelt effektive (>95%) for alle partikler fra udstødning, inklusiv nanopartikler og ultrafine partikler. Oxiderende katalysatorer på dieselkøretøjer fjerner effektivt de flygtige partikler (kondensater, som er brændstof, smøreolie og omdannelsesprodukter).

Fjerntransporterede partikler, som er både primære partikler og sekundære partikler dannet ved oxidation af SO2 and NOx, som er emitteret på det Europæiske Kontinent, er dominerende i bybaggrund og bidrager væsentligt i trafikerede gader (massekoncentration, PM10/PM2.5).

Flere resultater findes i nærværende rapport, samt en række rapporter og artikler i internationale tidsskrifter, se referencelisten under denne rapports forfattere.

Hele rapporten i pdf. format (1650 KB)
0


Helle Thomsen

01.11.2007


DMU  | dmu@dmu.dk  

Box 358 | Frederiksborgvej 399 | 4000 Roskilde | T: 4630 1200

 CVR: 10859387

 EAN: 5798000867000