Kommentarer
fra Naturrådet
Naturrådet har behandlet DMU’s udkast til indholdsfortegnelse for
den kommende Miljøtilstandsrapport. Vi har en række
bemærkninger og tilføjelser som anført nedenfor. Ved
mødet den 10. november vil vi kunne uddybe vores bemærkninger
yderligere.
Vi skal i øvrigt gøre opmærksom
på, at der i bemærkningerne til Århuskonventionen er
anført at det skal overvejes hvorledes Naturrådets kan blive
styrket i forbindelse med udarbejdelsen af Miljøtilstandsrapporter mv.
Dette vil Naturrådet vende tilbage til, idet man blot for en ordens skyld
skal gøre opmærksom på, at rådet ikke opfatter
nærværende høring som en væsentlig styrkelse af
Naturrådets inddragelse.
Naturrådet vil opfordre DMU til som ledetråd i hele rapporten at
have en økologisk bæredygtighedsbetragtning for øje –
især i de forskellige tema-afsnit, som derved vil kunne få
yderligere tyngde.
Konkrete bemærkninger til indholdsfortegnelsen:
Landbrug – afsnit 1.3. Det foreslås
at afsnittet kommer til at indeholde en sammenligning af de forskellige
driftsformer: svin, kvæg, planteavl, både inden for den
konventionelle og økologiske retning i forhold til
- arealanvendelse: Hvor stor en del af det danske areal beslaglægges
til de forskellige produktionsgrene (herunder svineproduktion). Hvordan er
arealanvendelsen på de forskellige bedriftstyper. Hvad betyder denne
arealanvendelse for biodiversiteten tilknyttet det dyrkede areal.
- næringsstofforbrug og tab: Sammenligning mellem de forskellige
produktionsretninger. Også tab af fx methan og lattergas.
- energiforbrug per produceret enhed.
- pesticidforbrug,
- biodiversitetspåvirkning (forskelle på antallet og
kvaliteterne i småbiotoperne, på halvnaturarealerne osv.)
- Hvad er de forskellige driftsformers samfundsmæssige betydning
(arbejdspladser, import/eksport).
Dette for at kunne vurdere de forskellige specialiseringsretningers
bæredygtighed. Og der i princippet tale om uafhængige sektorer -
derfor vil man få et mere nuanceret billede af landbruget.
Under Agenda 2000 foreslås det at beskrivelsen omfatter
- Dels de uudnyttede muligheder som ligger i Agenda 2000, fx modulation,
målrettet anvendelse af de nationale konvolutter,
ekstensiveringspræmien m.v. Hvad betyder det at der ikke ligger nogle
målsætninger for naturen i landbrugspolitikken?
- Dels støtteordningerne i sig selv, herunder en vurdering af den
antagelse af lavere priser medfører en generel ekstensivering af
produktionen. (Erfaringer fra projektet: Planlægning og
miljøkonsekvensvurderinger af støtteordninger i det åbne
land kan evt. inddrages).
Landbrug – afsnit 1.3.2.: Der savnes to
punkter, der kunne kaldes
- Det industrielle landbrugs i konflikt
- Mulighederne for økologisk og naturnær produktion
Energi – afsnit 1.4.1. Sidste punkt
trænger til en skærpelse i retning af:
- Vækst, energiforbrug og klima – er afkobling mulig når
naturgassen slipper op. Er der omstillingsmuligheder til bæredygtige
energisystemer.
(kan muligvis i stedet anbringes under 2.5. –
klimaændringer)
Klimaændringer – afsnit 2.5. Under
tredje punkt bør tilføjes: effekter på naturen
Vandressourcer – punkt 3.2.1. Som punkt
bør indføjes:
- Betydning af ændringer i det hydrologiske kredsløb for
naturen
Arealressourcen og jordkvalitet
Jordkvalitet 4.2.2 Det foreslås at
afsnittet om jordkvalitet omfatter beskrivelse af og vurdering af jordens
frugtbarhed, fx tilknyttet forskellige driftsformer. Samt at emner jorderosion,
jordpakning m.v. belyses.
Punkt 4.2.3 Tema Der foreslås
indføjet
- Urbanisering af landskabet
Natur og landskab punkt 4.3. Under punkt 4.3.1.
foreslås tilføjet:
- Planlagt natur contra fri dynamik
- Planlægning i det åbne land
Og under punkt 4.3.2. foreslås et selvstændigt punkt om
- Bioinvasion, herunder spredning af genetisk manipulerede
organismer
Mennesket og byerne punkt 5. Under punkt 5.4.
foreslås enten som en tilføjelse eller som et nyt punkt:
Under punkt 5.7. kunne der være grund til en
omformulering af det sidste punkt, så der i stedet kommer til at
stå: Hvad betyder risiko; skal vi forebygge eller tilpasse os de
økolgiske risici?
Med venlig hilsen John
Holten-Andersen Sekretariatschef
|