Kommentarer
fra Trafikministeriet
Miljøtilstandsrapport 2001
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har i brev af 11. oktober
2000 sendt forslag til emneområder for ovennævnte rapport i
høring. Københavns Kommune er ikke høringspart, men efter
aftale med DMU, fremsender Miljø-og Forsyningsforvaltningen hermed
kommentarer til høring af Miljøtilstandsrapporten.
Miljø-og Forsyningsforvaltningens har følgende
bemærkninger på baggrund af en høring i
Miljøkontrollen og Københavns Vand:
I afsnit 1.51 "Transportens
miljøpåvirkninger" og afsnit 2.3 "Lokal
luftforurening" anbefales det, at der under transportens
miljøpåvirknin-ger, fokuseres på effekterne af luftemissioner
og støj, herunder også de sundhedsmæssige effekter.
I afsnit 2.4.3 Tema - "Hvad har grise med højmoser at
gøre?" foreslås det, at man medtager en vurdering af
biogasanlægs/gårdbiogasanlægs indvirkning på
ammoniakfordampning og kvælstofudnyttelsen. Evt. opstilles et scenarium
for ammoniakfordampning fra et landbrug med traditionel håndtering af
gylle, og samme landbrug udbygget med gård-biogasanlæg.
I afsnit 3.2.1 om vandmængden i Danmark foreslås det, at man
medta-ger et afsnit om udviklingen i vandforbruget gennem f.eks. de seneste 20
år. Oversigten bør opdeles i forbrugskategorier såsom
husholdning, industri, markvanding m.m.
I afsnit 3.2.2 om grundvandsforurening
foreslås det, at man fokuserer på pesticider og deres anvendelse i
private haver. For Københavns Vands vedkommende er det
nedbrydningsproduktet BAM (stammer oprindeligt fra brug af "Prefix"
eller "Caseron G"), der er skyld i ho-vedparten af lukkede
kildepladser og enkeltboringer. Forsøg med kil-deopsporing peger i alle
tilfælde på, at der er en stor belastning fra regnvandsudløb
ved bebyggelser. Selv om Prefix og Caseron G nu er blevet forbudt, er det et
godt eksempel på, at privates pesticidforbrug udgør et reelt
problem for vandindvinding. Der bør fokuseres på udvik-lingen i
forbruget af pesticider i private haver og udviklingen i antallet af tilladte
stoffer til havebrug. Det vil være interessant med en opgørel-se
over antallet af boringer på landsplan, der er lukket som en direkte
følge af brugen af "havepesticider". BAM (Prefix og Caseron G)
vil være et udmærket eksempel på et typisk
"havepesticid".
I afsnit 3.8 Tema - "Miljøfremmede stoffer i marine
områder", foreslås det, at miljøeffekterne ved brug af
bundmaling på lystbåde og skibe tages op som et særligt emne.
I afsnit 4.3.2 Tema - "Biologisk mangfoldighed", foreslås
det, at man under punktet "det åbne land" sammenligner den
biologiske mangfoldighed på "konventionelle landbrug" med
mangfoldigheden på økologiske landbrug.
I afsnit 5.2 "Trafik i byer" foreslås det, at man
sammenligner miljøbe-lastningen ved brug af offentlige transportmidler
med miljøbelastnin-gen ved brug af private biler. Dette kan
tydeliggøres ved at inddrage cases, hvor personer udskifter den daglige
kørsel i bil med transport i henholdsvis bus, tog eller cykel. Eller evt.
kombinationer af disse transportmidler. Der bør naturligvis anvendes
realistiske cases. I de omtalte cases bør forureningen ved de forskellige
alternativer gøres op alt efter, hvor forureningen finder sted. For
eksempel vil kørsel i el-drevne tog ikke belaste nærmiljøet,
men forureningen flyttes hen til udledningen fra kraftværket.
Er der spørgsmål til ovenstående, kan
disse rettes til Københavns Vand, geolog Gyrite Brandt på telefon
3342 5665. Med venlig hilsen Peter Elsman / Annette Egetoft
|