Forside Nyt Viden Om DMU Kontakt os Søg In English
 

Kommentarer
fra Trafikministeriet

Miljøtilstandsrapport 2001

Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har i brev af 11. oktober 2000 sendt forslag til emneområder for ovennævnte rapport i høring. Københavns Kommune er ikke høringspart, men efter aftale med DMU, fremsender Miljø-og Forsyningsforvaltningen hermed kommentarer til høring af Miljøtilstandsrapporten.

Miljø-og Forsyningsforvaltningens har følgende bemærkninger på baggrund af en høring i Miljøkontrollen og Københavns Vand:

I afsnit 1.51 "Transportens miljøpåvirkninger" og afsnit 2.3 "Lokal luftforurening" anbefales det, at der under transportens miljøpåvirknin-ger, fokuseres på effekterne af luftemissioner og støj, herunder også de sundhedsmæssige effekter.

I afsnit 2.4.3 Tema - "Hvad har grise med højmoser at gøre?" foreslås det, at man medtager en vurdering af biogasanlægs/gårdbiogasanlægs indvirkning på ammoniakfordampning og kvælstofudnyttelsen. Evt. opstilles et scenarium for ammoniakfordampning fra et landbrug med traditionel håndtering af gylle, og samme landbrug udbygget med gård-biogasanlæg.

I afsnit 3.2.1 om vandmængden i Danmark foreslås det, at man medta-ger et afsnit om udviklingen i vandforbruget gennem f.eks. de seneste 20 år. Oversigten bør opdeles i forbrugskategorier såsom husholdning, industri, markvanding m.m.

I afsnit 3.2.2 om grundvandsforurening foreslås det, at man fokuserer på pesticider og deres anvendelse i private haver. For Københavns Vands vedkommende er det nedbrydningsproduktet BAM (stammer oprindeligt fra brug af "Prefix" eller "Caseron G"), der er skyld i ho-vedparten af lukkede kildepladser og enkeltboringer. Forsøg med kil-deopsporing peger i alle tilfælde på, at der er en stor belastning fra regnvandsudløb ved bebyggelser. Selv om Prefix og Caseron G nu er blevet forbudt, er det et godt eksempel på, at privates pesticidforbrug udgør et reelt problem for vandindvinding. Der bør fokuseres på udvik-lingen i forbruget af pesticider i private haver og udviklingen i antallet af tilladte stoffer til havebrug. Det vil være interessant med en opgørel-se over antallet af boringer på landsplan, der er lukket som en direkte følge af brugen af "havepesticider". BAM (Prefix og Caseron G) vil være et udmærket eksempel på et typisk "havepesticid".

I afsnit 3.8 Tema - "Miljøfremmede stoffer i marine områder", foreslås det, at miljøeffekterne ved brug af bundmaling på lystbåde og skibe tages op som et særligt emne.

I afsnit 4.3.2 Tema - "Biologisk mangfoldighed", foreslås det, at man under punktet "det åbne land" sammenligner den biologiske mangfoldighed på "konventionelle landbrug" med mangfoldigheden på økologiske landbrug.

I afsnit 5.2 "Trafik i byer" foreslås det, at man sammenligner miljøbe-lastningen ved brug af offentlige transportmidler med miljøbelastnin-gen ved brug af private biler. Dette kan tydeliggøres ved at inddrage cases, hvor personer udskifter den daglige kørsel i bil med transport i henholdsvis bus, tog eller cykel. Eller evt. kombinationer af disse transportmidler. Der bør naturligvis anvendes realistiske cases. I de omtalte cases bør forureningen ved de forskellige alternativer gøres op alt efter, hvor forureningen finder sted. For eksempel vil kørsel i el-drevne tog ikke belaste nærmiljøet, men forureningen flyttes hen til udledningen fra kraftværket.

Er der spørgsmål til ovenstående, kan disse rettes til Københavns Vand, geolog Gyrite Brandt på telefon 3342 5665. Med venlig hilsen Peter Elsman / Annette Egetoft

Dato for sidste opdatering 2001-05-09 Til toppen Tilbage Frem Send os dine spørgsmål og kommentarer Sitemap Links