Forside Nyt Viden Om DMU Kontakt os Søg In English
 

Kommentarer
fra Trafikministeriet

Vedr. høring af udkast til Miljøtilstandsrapport 2001 21. september 2001

Danmarks Miljøundersøgelser sendte den 24. august udkast til Miljøtilstandsrapport 2001 i høring. Udkastet giver anledning til følgende bemærkninger fra Trafikministeriet.

Afsnit 1.4 Transport og mobilitet

Transportsystemer, side 29

Bruttoenergiforbruget for transport, beskrevet i anden linie, bør be-skrives nærmere med hensyn til hvad der inkluderes under transport.

Transportsystemer, side 29

I tredje afsnit nævnes tre punkter, hvortil kun det ene er grafisk afbilledet. Det forslås, at de to andre punkter også afbilledes.

Transportsystemer, side 30

I første afsnit anføres, at "Transportsektorens andel af det samlet danske NOX udslip er steget fra 51 pct. i 1988 til 61 pct. i 1999". Hertil ønsker Trafikministeriet at bemærke, at der samlet set er tale om et fald i udslippet af NOX fra transportsektoren over perio-den. Det samme gør sig gældende for transportsektorens udslip af kulbrinter. Trafikministeriet finder, at det er faldet i emissionerne, der er det interessante, og ikke de enkelte sektorers andel af udslip-pet. Vægtningen i afsnittet bør derfor ændres.

Transportsystemer, side 30

Trafikministeriet vil opfordre til at også udslippet fra de eldrevne tog medtages samt at det oplyses, hvorvidt udslippet fra offroadere er medregnet.

Transportsystemer, side 32

Til sidste afsnit bør tilføjes, at også den økonomiske vækst har van-skeliggjort en afkobling mellem CO2-udslippet og væksten i trafik-ken.

Transportsystemer, side 35

Til afsnittet efter figur 1.4.13 skal det påpeges, at den danske ud-vikling i rejsemønstret udviser en i EU sammenhæng positiv udvik-ling. Dette fremhæves i det Europæiske Miljøagenturs rapport fra September,TERM2001. (http://themes.eea.eu.int/theme.php/activities/transport).

Med hensyn til udviklingen i længden af bilture, til diverse formål, henvises der ligeledes til TERM2001. Her tegnes der et andet bille-de af udviklingen end i udkastet til DMU's miljøtilstandrapport.

I teksten under figur 1.4.14 er buskørsel omtalt. Trafikministeriet vil henlede DMU's opmærksomhed på, at busstatistikken er blevet revideret i efteråret 2001. Omtalte udviklingstræk bør baseres på de nyeste data. Denne bemærkning gælder også de i figur 1.4.15 anvendte data.

Godstransport, side 38

I sidste afsnit anføres det, at "En stigende del af den danske godstransport udføres desuden med store lastbiler med øget miljøpåvirkning til følge".

Hertil bør det tilføjes, at kapacitetsudnyttelsen i de store lastbiler er en afgørende parameter i forhold til disses miljøpåvirkning. Danmarks Statistik offentliggør en kapacitetudnyttelsesstatistik for store lastbiler (se Transport 2000 for data).

Flytrafikkens klimaeffekter, side 42

Under figur 1.4.22 anføres det at; "… flyvemaskiners udslip af CO2 i stor højde har omtrent tre gange så stor klimaeffekt". Hertil skal bemærkes, at det videnskabelige grundlag for dette ud-sagn fortsat er usikkert, hvilket fremgår af afsnittet om Aviation and Global Atmosphere - Summary for Policy makers i IPPC's Third Assessment Report (www.grida.no/climate/ipcc/aviation/004.htm).

Luftforurening fra Skibstrafikken, side 42

I dette afsnit anføres det at; "Søtransporten er den mest energief-fektive transportform…". Hertil skal bemærkes, at dette ikke nødvendigvis gør sig gældende ved alle søtransporter. I tillæg hertil skal det bemærkes, at søtransporten står for en stor andel af transportsektorens samlede udslip af svovldioxid og en relativt stor andel af kvælstof-udslippet fra sektoren.

Målsætninger og tiltag, side 44

Under figur 1.4.25 ønsker Trafikministeriet at henvise til, at revur-deringen af de opstillede målsætninger var en regeringsbeslutning, Der bør derfor stå "regeringen" i stedet for "Trafikministeriet" i tredje linie under figuren.

Kapitel 2 luft

Nationale udslip, side 4

Til figur tre, der afbilleder CO2-udslippet i forhold til "Road trans-port" og "Other mobile sources" bør det forklares, hvad der medtaget under de pågældende to kategorier.

Kapitel 5 Trafik i byerne

Indledning, side 5

Trafikministeriet stiller sig skeptisk overfor udsagnet om, at det er trafikken på landet og ud af byerne, der udgør den største miljø-mæssige belastning. Under alle omstændigheder bør CO2-udslippet ikke beskrives som det største trafikskabte miljøproblem. Klimaef-fekten af menneskeskabt CO2 er et blandt en række væsentlige pro-blemer, herunder også partikel- og støjforurening, som det er svært at rangere betydningen af.

Figur 5.2.1

Fordelingen på transportmidler kan ikke ses af den nuværende ud-formning af figuren.

Afsnit 5.4 Målsætninger og tiltag for bymiljø

Støj, side 3

Til linie 1 bemærkes, at reduktion af støjbelastede boliger også er en trafikpolitisk målsætning, bl.a. formuleret i trafikplanen "Trafik 2005" fra 1993.

Med venlig hilsen

Sune Impgaard Schou
Fuldmægtig


Dato for sidste opdatering 2001-10-23 Til toppen Tilbage Frem Send os dine spørgsmål og kommentarer Sitemap Links