Kommentarer
fra Trafikministeriet
Vedr. høring af udkast til Miljøtilstandsrapport 2001
21. september 2001
Danmarks Miljøundersøgelser sendte den 24. august udkast til Miljøtilstandsrapport 2001 i høring. Udkastet giver anledning til følgende bemærkninger fra Trafikministeriet.
Afsnit 1.4 Transport og mobilitet
Transportsystemer, side 29
Bruttoenergiforbruget for transport, beskrevet i anden
linie, bør be-skrives nærmere med hensyn til hvad der inkluderes under
transport.
Transportsystemer, side 29
I tredje afsnit nævnes tre punkter, hvortil kun det ene er grafisk
afbilledet. Det forslås, at de to andre punkter også afbilledes.
Transportsystemer, side 30
I første afsnit anføres, at "Transportsektorens andel af det samlet danske
NOX udslip er steget fra 51 pct. i 1988 til 61 pct. i 1999". Hertil ønsker
Trafikministeriet at bemærke, at der samlet set er tale om et fald i udslippet
af NOX fra transportsektoren over perio-den. Det samme gør sig gældende for
transportsektorens udslip af kulbrinter. Trafikministeriet finder, at det er
faldet i emissionerne, der er det interessante, og ikke de enkelte sektorers
andel af udslip-pet. Vægtningen i afsnittet bør derfor ændres.
Transportsystemer, side 30
Trafikministeriet vil opfordre til at også udslippet fra de eldrevne tog
medtages samt at det oplyses, hvorvidt udslippet fra offroadere er medregnet.
Transportsystemer, side 32
Til sidste afsnit bør tilføjes, at også den økonomiske vækst har
van-skeliggjort en afkobling mellem CO2-udslippet og væksten i trafik-ken.
Transportsystemer, side 35
Til afsnittet efter figur 1.4.13 skal det påpeges, at den danske ud-vikling i
rejsemønstret udviser en i EU sammenhæng positiv udvik-ling. Dette fremhæves i
det Europæiske Miljøagenturs rapport fra September,TERM2001. (http://themes.eea.eu.int/theme.php/activities/transport).
Med hensyn til udviklingen i længden af bilture, til diverse formål, henvises
der ligeledes til TERM2001. Her tegnes der et andet bille-de af udviklingen end
i udkastet til DMU's miljøtilstandrapport.
I teksten under figur 1.4.14 er buskørsel omtalt. Trafikministeriet vil
henlede DMU's opmærksomhed på, at busstatistikken er blevet revideret i
efteråret 2001. Omtalte udviklingstræk bør baseres på de nyeste data. Denne
bemærkning gælder også de i figur 1.4.15 anvendte data.
Godstransport, side 38
I sidste afsnit anføres det, at "En stigende del af den danske godstransport
udføres desuden med store lastbiler med øget miljøpåvirkning til følge".
Hertil bør det tilføjes, at kapacitetsudnyttelsen i de store lastbiler er en
afgørende parameter i forhold til disses miljøpåvirkning. Danmarks Statistik
offentliggør en kapacitetudnyttelsesstatistik for store lastbiler (se Transport
2000 for data).
Flytrafikkens klimaeffekter, side 42
Under figur 1.4.22 anføres det at; "… flyvemaskiners udslip af CO2 i stor
højde har omtrent tre gange så stor klimaeffekt". Hertil skal bemærkes, at det
videnskabelige grundlag for dette ud-sagn fortsat er usikkert, hvilket fremgår
af afsnittet om Aviation and Global Atmosphere - Summary for Policy makers i
IPPC's Third Assessment Report (www.grida.no/climate/ipcc/aviation/004.htm).
Luftforurening fra Skibstrafikken, side 42
I dette afsnit anføres det at; "Søtransporten er den mest energief-fektive
transportform…". Hertil skal bemærkes, at dette ikke nødvendigvis gør sig
gældende ved alle søtransporter. I tillæg hertil skal det bemærkes, at
søtransporten står for en stor andel af transportsektorens samlede udslip af
svovldioxid og en relativt stor andel af kvælstof-udslippet fra sektoren.
Målsætninger og tiltag, side 44
Under figur 1.4.25 ønsker Trafikministeriet at henvise til, at revur-deringen
af de opstillede målsætninger var en regeringsbeslutning, Der bør derfor stå
"regeringen" i stedet for "Trafikministeriet" i tredje linie under figuren.
Kapitel 2 luft
Nationale udslip, side 4
Til figur tre, der afbilleder CO2-udslippet i forhold til "Road trans-port"
og "Other mobile sources" bør det forklares, hvad der medtaget under de
pågældende to kategorier.
Kapitel 5 Trafik i byerne
Indledning, side 5
Trafikministeriet stiller sig skeptisk overfor udsagnet om, at det er
trafikken på landet og ud af byerne, der udgør den største miljø-mæssige
belastning. Under alle omstændigheder bør CO2-udslippet ikke beskrives som det
største trafikskabte miljøproblem. Klimaef-fekten af menneskeskabt CO2 er et
blandt en række væsentlige pro-blemer, herunder også partikel- og
støjforurening, som det er svært at rangere betydningen af.
Figur 5.2.1
Fordelingen på transportmidler kan ikke ses af den nuværende ud-formning af
figuren.
Afsnit 5.4 Målsætninger og tiltag for bymiljø
Støj, side 3
Til linie 1 bemærkes, at reduktion af støjbelastede boliger også er en
trafikpolitisk målsætning, bl.a. formuleret i trafikplanen "Trafik 2005" fra
1993.
Med venlig hilsen
Sune Impgaard Schou Fuldmægtig
|