|
|
Sammenfatning
For første gang er der målt og observeret påvirkninger på havbunden indenfor en afstand af 40 - 70 m fra en hurtigfærgerute besejlet af en større bilførende katamaranfærge. Bølgemålingerne viste, at for sejlads med overkritisk fart (dvs. skibets fart er større end de genererede
bølgers udbredelseshastighed) forekommer de største strømhastigheder ved bunden i forbindelse med passage af den første bølge ("leading wave"). For sejlads med nær-kritisk fart (dvs. hvor skib og
bølger udbreder sig med samme hastighed) er bølgebevægelsen mere regelmæssig, og den største strømhastighed optræder senere. Generelt er påvirkningen på havbunden størst ved sejlads med nær-kritisk fart, hvorfor sejlads med denne fart bør undgås i sensitive områder.
Hurtigfærgens passage forårsagede omlejringer af mindre sten på 10 m vanddybde, men ingen afrivning af stenenes vedhæftede undervandsplanter ved de 5 oversejlinger. Effekter på havbunden med
vanddybder over 10 m i eksponerede dele af Kattegat som følge af hurtigfærgesejlads skønnes at være små, hvorimod effekter i beskyttede områder ikke kan udelukkes pga. omlejring af bundsedimenter.
|