Forside Nyt Viden Om DMU Kontakt os Søg In English
 

Luftforurening ved en planlagt udvidelse af Bilund Lufthavn. Undersøgelse udført af Danmarks Miljøundersøgelser for Billund Lufthavn

R. Berkowicz, J. Fenger & M. Winther

Faglig rapport fra DMU, nr. 278

Abstract

Til brug ved en VVM-redegørelse i forbindelse med en planlagt udvidelse af Billund lufthavn er foretaget beregninger af de ændringer i luftforureningen, som et sådant anlæg må formodes at få.

Der er opstillet en række scenarier, som beskriver forskellige etaper af anlægsarbejdet strækkende sig fra udgangssituationen i år 1996 til år 2010, hvor anlægsarbejdet forventes at være fuldført. Luftforureningen er herefter blevet vurderet med henblik på at belyse effekter på forskellige geografiske skalaer, fra rent lokalt i selve lufthavnen og dens nærmeste omgivelser, over regionalt i Billund By og dens opland, til globale virkninger af kuldioxid-udslip. Det er dog kun på lokal skala, at der er udført egentlige beregninger af de forventede luftforureningsniveauer.

Undersøgelsen har omfattet de stoffer, som er mest relevante for fly- og biltrafik, dvs. kvælstofoxider, kulbrinter, kulmonoxid og kuldioxid. For en fuldstændigheds skyld er der også foretaget opgørelser af emissionen af svovldioxid, selvom hverken fly- eller biltrafik giver noget væsentligt bidrag hertil. Kvælstofoxider og kulbrinter kan under indvirkning af sollys danne fotokemiske oxidanter - specielt ozon. I Danmark skyldes ozonforurening dog fortrinsvis langtransport, medens den lokale luftforurening nedbryder ozon. Ozondannelse er derfor ikke medtaget i vurderingerne.

Beregninger af de emissioner, som er direkte relateret til flytrafik, motorafprøvninger og brug af lufthavnsmateriel, er foretaget på grundlag af oplysninger og prognoser fra Billund Lufthavn. En mindst lige så stor forureningskilde er imidlertid den vejtrafik, som et stort anlæg som en lufthavn genererer. Derfor beskrives emissioner fra vejtrafikken, dels i enkelte gadesnit, dels totalt i Billund by og i et opland på ca. 500 km2. Disse beregninger er baseret på trafik- prognoser udarbejdet af Vejdirektoratet.

De regionale og globale effekter opgøres på basis af de samlede emissioner, og endelig beregnes flytrafikkens bidrag til luftforurening i området med en til formålet udviklet spredningsmodel. Der tages kun hensyn til aktiviteter omkring landingsbanerne, da andre bidrag er ubetydelige.

Til slut beregnes forureningsniveauer i en række gader i Billund by og omegn ved hjælp af den såkaldte OSPM-model (Operational Street Pollution Model) . Her tages, foruden den generelle baggrund, kun hensyn til emissioner fra gadens/vejens egen trafik.

Samlet konkluderes det at:

  • Forureningsudslippene fra Billund Lufthavn udgør en væsentlig del af det totale udslip i området. På grund af en effektiv spredning er lufthavnens bidrag til den lokale luftforurening dog beskedent og mindre end bidraget fra den lokale vejtrafik.
  • Med en forventet bedre bilteknologi, herunder katalysatorer på alle benzinbiler, vil emissionerne af kulilte, kvælstofoxider og kulbrinter i Billund med opland være lavere i år 2010 end de er nu - på trods af en forøget trafik, og hvad enten man udvider lufthavnen eller ej. Derfor vil luftforureningsniveauerne uden for lufthavnen også generelt være lavere, end de er nu. Men de vil generelt være en smule højere, end de ville have været uden udvidelse. Anlægges en omfartsvej, vil virkningen af trafikstigningen som følge af udvidelsen af lufthavn stort set ophæves. I alle tilfælde vil niveauerne ligge langt under de benyttede grænseværdier.
  • lufthavnsområdet, vil der være forhøjede niveauer nær startbanerne, men generelt lavere end man måler på mange befærdede veje i tæt bebyggede byområder. I udkanten af Billund by giver lufthavnen kun en forøgelse af NOx, der svarer til omkring 20% af baggrundsniveauet. For den sundhedsskadelige del, NO2, er den relative forøgelse endnu mindre.
  • regional skala vil udslippet af kvælstofoxider fra lufthavnens eventuelle udvidelse kun bidrage marginalt til kvælstofdepositionen.
  • Udslippet af kuldioxid vil forøges i takt med forbruget af brændstof, da der ikke kan forventes nogen form for rensning. Det vil på global skala give et forøget bidrag til drivhuseffekten, som er mindre end 2 ‰ af Danmarks samlede bidrag. Det er dog et spørgsmål, hvor meningsfuldt det er at beregne et lokalt bidrag til en global effekt. Det skal pointeres, at beregningerne af udslip fra fly ikke omfatter den egentlige flyvning (cruise). En vurdering af, hvad flytrafik som sådan betyder for det globale miljø, falder uden for denne rapports rammer.

Erfaringsmæssigt er det lugt og forurening med partikler, der giver anledning til de fleste umiddelbare gener og deraf følgende klager fra omkringboende. Det har desværre ikke været muligt i litteraturen at finde grundlag for kvantitative vurderinger af disse gener. Alt andet lige må de formodes at vokse med trafikarbejdet, men i hvor høj grad dette modvirkes af en teknologisk udvikling kan kun afgøres ved et efterfølgende måleprogram. En tilsvarende konklusion fremgår af en VVM-redegørelse for udvidelsen af Københavns Lufthavn i Kastrup, hvor man pålægger Lufthavnsselskabet at "... overvåge udviklingen i lufthavnens emissioner og påvirkning af luftkvaliteten og senest den 30. juni 2005 have gennemført en ny samlet undersøgelse af betydningen af lugt- og luftforureningen fra fly og terminalaktiviteter for generne og luftkvaliteten i omgivelserne.

Bedes citeret: Berkowicz, R . et al. (2000): Luftforurening ved en planlagt udvidelse af Billund Lufthavn. Undersøgelse udført af Danmarks Miljøundersøgelser for Billund Lufthavn. Danmarks Miljøundersøgelser. 88 s. - Faglig rapport fra DMU, nr. 278. http://faglige-rapporter.dmu.dk

Hele rapporten i PDF format (4326 KB)

Dato for sidste opdatering 2001-03-01 Til toppen Tilbage Frem Send os dine spørgsmål og kommentarer Sitemap Links